Czy i kiedy warto zmienić biuro rachunkowe?
W jakich sytuacjach konieczna jest zmiana biura rachunkowego i jak je wybrać, by zyskać prawdziwego partnera w rozwoju własnej działalności?
Zmiana biura rachunkowego – kiedy trzeba się na nią zdecydować?
Czasami zdarza się, że biuro rachunkowe popełnia błędy, które mogą narazić nas na dodatkowe, wysokie koszty oraz konieczność zapłaty mandatów za wykroczenia skarbowe. Wbrew pozorom zlecenie usług księgowych zewnętrznej firmie nie wyłącza naszej odpowiedzialności. Dlatego też zmiana biuro rachunkowego czeka nas, gdy:
- dochodzi do częstych korekt w dokumentach sporządzanych przez biuro księgowe,
- kontrola wykazała nieprawidłowości,
- mamy wrażenie, że rozliczenia są prowadzone nierzetelnie,
- biuro rachunkowe nie odpowiada wyczerpująco na nasze pytania, jest utrudniony kontakt ( np. brak odpowiedzi na korespondencją mailową).
Zmiana biura rachunkowego nie tylko w przypadku rażących błędów
Zauważalne błędy i zaniedbania to nie jedyny powód do zmiany biura rachunkowego. Warto również zastanowić się nad podjęciem współpracy z innym podmiotem wówczas, gdy:
- biuro rachunkowe nie zapewnia dostępu do nowoczesnych narzędzi komunikacji elektronicznej,
- specjaliści nie informują nas wcześniej o zbliżających się terminach zapłaty podatku i jego wysokości,
- eksperci nie proponują korzystnej optymalizacji kosztów w firmie i nie wychodzą z własną inicjatywą.
Jak wybrać biuro rachunkowe? Nowoczesne i sprawdzone biura księgowe i kancelarie podatkowe oferują stały dostęp do nowoczesnych technologii, takich jak specjalistyczne programy online do dokonywania rozliczeń. Dzięki nim każdy klient może przez 24 godzint na dobę wydrukować skany faktur czy innych dokumentów, bez konieczności odbierania faktur z siedziby biura. Wykwalifikowani eksperci wcześniej informują klientów o zbliżających się terminach zapłaty podatków i wysokości obciążeń. Dzięki temu wcześniej wiesz, jakie koszty musisz ponieść, i nie będziesz narażony na zapłatę odsetek podatkowych.
Jak zmienić biuro rachunkowe?
Zmiana biuro rachunkowego wymaga spełnienia kilku istotnych formalności. Jakie dokumenty trzeba złożyć i w jakich urzędach? Gdzie trzeba zgłosić zmianę biura rachunkowego? Przede wszystkim warto najpierw znaleźć dobre, nowe biuro rachunkowe, a dopiero później wypowiedzieć umowę dotychczasowemu podmiotowi, który świadczy dla nas usługi.. Co do zasady umowę możemy wypowiedzieć w każdym momencie (z uwzględnieniem okresu wypowiedzenia), jednak jeśli jesteśmy zobowiązani do prowadzenia ksiąg rachunkowych lub działamy w formie spółki,warto zadbać, by zmiana biura rachunkowego nastąpiła na przełomie roku obrachunkowego. Jeśli rok obrachunkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym, najlepszym momentem jest miesiąc styczeń. Jak zmienić biuro rachunkowe krok po kroku?
- Szukamy nowego biura księgowego, oferującego nowoczesne i kompleksowe usługi księgowe.
- Wypowiadamy umowę w dotychczasowym biurze podatkowym.
- Odbieramy oryginały dokumentów z dotychczasowego biura rachunkowego, zarówno tych sporządzanych przez biuro (księgi, ewidencje, deklaracje i inne) oraz wysyłanych przez nas (potwierdzenia zapłaty i przelewów, rachunki, faktury itp.).
- Odwołujemy pełnomocnictwa dla dotychczasowego biura rachunkowego (w tym upoważnienie do składania deklaracji podatkowych online – należy to zgłosić do Urzędu Skarbowego na druku OPL-1).
- Aktualizujemy dane w CEiDG (Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej) na formularzu CEiDG-1 ( w przypadku działalności gospodarczej) lub dane na formularzu NIP-2 lub NIP-8 w przypadku pozostałych podmiotów.
Jeśli chcesz postawić na sprawdzone, rzetelne i cenione biuro księgowe, zapraszamy do kontaktu. Kancelaria doradztwa podatkowego i biuro rachunkowe Noblesse z Poznania oferują usługi księgowe, kadry i płace, a także doradztwo podatkowe na najwyższym poziomie. Stosujemy nowoczesne rozwiązania i technologie, dzięki którym masz stały dostęp do dokumentów i możliwość ich przesyłania w formie skanów.