![](https://noblesse.com.pl/wp-content/uploads/2025/01/post2-2025-1024x1024.png)
Dotychczasowy stan prawny | Stan prawny od 01.01.2025 r. |
1. Wprowadzenie obowiązku przesyłania plików JPK_CIT | |
Obecnie podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych nie mają obowiązku przesyłania plików JPK_CIT. | W 2025 r. rozpocznie się wdrażanie obowiązku regularnego przesyłania plików JPK przez podatników podatku dochodowego, w tym plików JPK_KR_PD oraz JPK_ST_KR. Pliki te łącznie nazywane są JPK_CIT.W pierwszej kolejności przedmiotowym obowiązkiem objęte zostaną podatkowe grupy kapitałowe oraz podatnicy CIT, których wartość przychodu w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 50 mln euro. Podatnicy takie pliki JPK_CIT obowiązani będą po raz pierwszy przesłać za rok podatkowy rozpoczynający się po dniu 31 grudnia 2024 r. (zob. dodawany art. 9 ust. 1c u.p.d.o.p.). |
2. Rozszerzenie zakresu możliwości indywidualnego ustalania stawek amortyzacyjnych dla wytworzonych we własnym zakresie budynków i lokali niemieszkalnych oraz budowli | |
Obecnie możliwość indywidualnego ustalania przez podatników stawek amortyzacyjnych dla wytworzonych we własnym zakresie środków trwałych będących budynkami (lokalami) niemieszkalnymi i budowlami istnieć może, jeżeli środek trwały znajduje się na obszarze gminy:1) zlokalizowanej w powiecie, w którym przeciętna stopa bezrobocia wynosi co najmniej 120% przeciętnej stopy bezrobocia w kraju, oraz2) w której wskaźnik dochodów podatkowych na jednego mieszkańca w gminie jest mniejszy niż 100% wskaźnika dochodów podatkowych dla wszystkich gmin (zob. art. 16j ust. 7 u.p.d.o.p.). | Od 1 stycznia 2025 r. możliwość indywidualnego ustalania przez podatników stawek amortyzacyjnych dla wytworzonych we własnym zakresie środków trwałych będących budynkami (lokalami) niemieszkalnymi i budowlami istnieć będzie mogła, jeżeli środek trwały znajduje się na obszarze:1) gminy zlokalizowanej w powiecie lub miasta na prawach powiatu, w których przeciętna stopa bezrobocia wynosi co najmniej 120 % przeciętnej stopy bezrobocia w kraju, oraz2) gminy lub miasta na prawach powiatu, w których indywidualny wskaźnik zamożności gminy lub miasta na prawach powiatu jest mniejszy niż 100 % wskaźnika zamożności wszystkich gmin lub miast na prawach powiatu (zob. nowe brzmienie art. 16j ust. 7 u.p.d.o.p.). |
3. Wprowadzenie globalnego podatku wyrównawczego, krajowego podatku wyrównawczego oraz podatku wyrównawczego od niedostatecznie opodatkowanych zysków | |
Obecnie w polskim systemie prawnym nie obowiązuje globalny podatek wyrównawczym, krajowy podatek wyrównawczy ani podatek wyrównawczy od niedostatecznie opodatkowanych zysków. | Z dniem 1 stycznia 2025 r. do polskiego systemu prawnego wprowadzone zostaną:• globalny podatek wyrównawczym, tj. podatek pobierany przez polską centralę grupy (lub inną polską spółkę, zgodnie z przepisami szczególnymi) od dochodów zbyt nisko opodatkowanych w innych krajach,• krajowy podatek wyrównawczy, tj. podatek pobierany od dochodów zbyt nisko opodatkowanych w Polsce, oraz• podatek wyrównawczy od niedostatecznie opodatkowanych zysków, tj. podatek pobierany przez polską spółkę z grupy międzynarodowej, gdy centrala znajduje się poza Polską i inne mechanizmy globalnego podatku minimalnego nie działają. |