I.Zmiany uchwalone

Obecny stan prawnyStan prawny od 01.01.2025 r.
1. Umożliwienie korzystania ze zwolnienia podmiotowego przez podatników zagranicznych
Obecnie podatnicy zagraniczni (tj. podatnicy nieposiadający siedziby działalności gospodarczej na terytorium Polski) nie mogą korzystać w Polsce ze zwolnienia podmiotowego.Od 1 stycznia 2025 r. podatnicy zagraniczni będą mogli (o ile spełniać będą określone przepisami warunki) korzystać w Polsce ze zwolnienia podmiotowego (zob. dodawany art. 113a u.p.t.u.).
2. Określenie polskich warunków, na jakich polscy podatnicy mogą korzystać z określonych przepisami innych państw członkowskich zwolnień o charakterze podobnym do zwolnienia podmiotowego
Obecnie nie ma przepisów określających warunki, na jakich polscy podatnicy (tj. podatnicy posiadający siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Polski) mogą korzystać z przewidzianych przepisami innych państw członkowskich zwolnień o charakterze podobnym do zwolnienia podmiotowego.Od 1 stycznia 2025 r. określone będą warunki, na jakich polscy podatnicy mogą korzystać z przewidzianych przepisami innych państw członkowskich zwolnień o charakterze podobnym do zwolnienia podmiotowego (zob. dodawany art. 113b u.p.t.u.).
3. Doprecyzowanie sposobu ustalania miejsca świadczenia niektórych usług świadczonych w sposób wirtualny
Obecnie nie ma przepisów szczególnych dotyczących usług świadczonych w sposób wirtualny.Od 1 stycznia 2025 r. z przepisów wynikać będzie, że miejsce świadczenia:• na rzecz podatników usług wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, takie jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych związanych z usługami wstępu na te imprezy, w przypadku gdy obecność na nich jest wirtualna, jest ustalane na określonych przepisami art. 28b u.p.t.u. ogólnych zasadach ustalania miejsca świadczenia na rzecz podatników (zob. nowe brzmienie art. 28g ust. 1 u.p.t.u.); spowoduje to, że najczęściej na podstawie art. 28b ust. 1 u.p.t.u. miejsce świadczenia tych usług znajdować się będzie w miejscu siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy),• na rzecz podmiotów niebędących podatnikami usług w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji, rozrywki oraz podobnych usług, takich jak: targi i wystawy, oraz usług pomocniczych do tych usług, jeżeli odnoszą się do działalności, która jest transmitowana lub w inny sposób udostępniana wirtualnie, jest miejsce siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub zwykłego miejsca pobytu nabywcy (zob. dodawany art. 28g ust. 3 u.p.t.u.).
4. Ograniczenie możliwości stosowania procedury marży
Obecnie na podstawie art. 120 ust. 11 u.p.t.u. procedura opodatkowania marży ma również (po uprzednim zawiadomieniu) zastosowanie do dostaw:1) dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków uprzednio importowanych przez podatnika korzystającego z opodatkowania procedurą marży,2) dzieł sztuki nabytych od ich twórców lub spadkobierców twórców;3) dzieł sztuki nabytych od podatnika niekorzystającego z opodatkowania procedurą marży, które podlegały opodatkowaniu podatkiem według stawki obniżonej.Od 1 stycznia 2025 r. podstawie art. 120 ust. 11 u.p.t.u. procedura opodatkowania marży mieć będzie również zastosowanie (po uprzednim zawiadomieniu) tylko do dostaw dzieł sztuki nabytych od podatnika niekorzystającego z opodatkowania procedurą marży, jeżeli dzieła sztuki nabyte przez tego podatnika nie podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT z zastosowaniem stawki obniżonej
5. Rozszerzenie zakresu wartości sprzedaży uwzględnianej przy ustalaniu prawa do zwolnienia podmiotowego
Obecnie wartość wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów oraz o wartość niemających charakteru transakcji pomocniczych usług reasekuracyjnych nie jest uwzględniana przy ustalaniu prawa do zwolnienia podmiotowego.Od 1 stycznia 2025 r. wartość wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów oraz o wartość niemających charakteru transakcji pomocniczych usług reasekuracyjnych będzie uwzględniana przy ustalaniu prawa do zwolnienia podmiotowego (zob. nowe brzmienie art. 113 ust. 2 pkt 1 i art. 113 ust. 2 pkt 2 lit. c u.p.t.u.).
6. Rezygnacja z obowiązku zapewnienia integracji kasy rejestrującej z terminalem płatniczym
Z dniem 1 lipca 2022 r. wprowadzony miał zostać obowiązek zapewnienia integracji kasy rejestrującej z terminalem płatniczym. Termin wprowadzenia tego obowiązku został jednak odroczony do 1 stycznia 2025 r.Obowiązek ten nie zostanie w ogóle wprowadzony. Nastąpiło to poprzez uchylenie przepisów dodających art. 19a ust. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, z którego ten odroczony obowiązek miał wynikać, oraz art. 111 ust. 6kb u.p.t.u., który miał pozwalać nakładać na podatników karę pieniężną za brak zapewnia integracji kasy rejestrującej z terminalem płatniczym w wysokości 5.000 zł.
7. Zmiana zakresu stosowania szczególnych zasad określania podstawy opodatkowania dostaw opakowań objętych systemem kaucyjnym
Obecnie szczególne zasady określania podstawy opodatkowania dotyczą opakowań wielokrotnego użytku, przez które rozumie się szklane butelki wielokrotnego użytku o pojemności do półtora litra, które objęte są systemem kaucyjnym (zob. art. 29a ust. 11a w zw. z art. 2 pkt 48 u.p.t.u.).Od 1 stycznia 2025 r. szczególne zasady określania podstawy opodatkowania dotyczyć będą wszystkich opakowań (jednorazowych oraz wielorazowego użytku) objętych systemem kaucyjnym.
8. Nałożenie obowiązków płatnika podatku VAT na podmioty reprezentujące
Obecnie obowiązujące przepisy nie przewidują istnienia podmiotu reprezentującego, a w konsekwencji nie nakładają obowiązków płatnika na podmiot reprezentujący, który zawarł umowy z wprowadzającymi produkty w opakowaniach na napoje. Obowiązek zapłaty podatku VAT dotyczącego opakowań wielokrotnego użytku obciąża zatem podatników, tj. podmioty wprowadzające produkty w opakowaniach na napoje.Od 1 stycznia 2025 r. podmiot reprezentujący, który zawarł umowy z wprowadzającymi produkty w opakowaniach na napoje, będzie płatnikiem podatku od kaucji pobranych przez tych wprowadzających za opakowania objęte systemem kaucyjnym, które nie zostały zwrócone w tym systemie (zob. dodawany art. 17b u.p.t.u.). Oznacza to, że podmiot reprezentujący będzie obowiązany do poboru i zapłaty podatku VAT organom skarbowym w związku z niezwróconymi kaucjami za opakowania objęte systemem kaucyjnym (w terminie wskazanym w art. 103 ust. 5da u.p.t.u.). Natomiast wykazanie podstawy opodatkowania oraz podatku należnego w deklaracji i ewidencji VAT nadal będzie obowiązkiem podatników, tj. podmiotów wprowadzających produkty w opakowaniach na napoje.
9. Rozszerzenie zakresu prowadzenia dodatkowej ewidencji
Obecnie obowiązek prowadzenia dodatkowej ewidencji na potrzeby przepisów określających szczególne zasady określania podstawy opodatkowania dostaw opakowań objętych systemem kaucyjnym obciąża wyłącznie podmioty wprowadzające produkty w opakowaniach na napoje (zob. art. 109 ust. 11ia-11ic u.p.t.u.).Od 1 stycznia 2025 r. obowiązek prowadzenia dodatkowej ewidencji na potrzeby przepisów określających szczególne zasady określania podstawy opodatkowania dostaw opakowań objętych systemem kaucyjnym obciążać będzie nie tylko podmioty wprowadzające produkty w opakowaniach na napoje, ale również podmioty reprezentujące (zob. nowe brzmienie art. 109 ust. 11ia-11ic u.p.t.u.).

II.Zmiany projektowane

Obecny stan prawnyProjektowany stan prawny od 1.01.2025 r.
1. Obniżenie stawki VAT dla kubeczków menstruacyjnych
Obecnie kubeczki menstruacyjne opodatkowane są stawką VAT w wysokości 23%.Projektuje się, że od 1 stycznia 2025 r. kubeczki menstruacyjne opodatkowane będą stawką VAT w wysokości 8% (zob. projektowaną poz. 18a załącznika nr 10 do u.p.t.u.).
2. Podwyższenie stawki VAT dla tzw. żywych koniowatych (tj. koni, osłów, mułów i osłomułów klasyfikowanych w Nomenklaturze scalonej do pozycji CN 0101)
Obecnie tzw. żywe koniowate opodatkowane są stawką VAT w wysokości 8%.Projektuje się, że od 1 stycznia 2025 r. tzw. żywe koniowate opodatkowane będą stawką VAT w wysokości 23% (zob. projektowaną zmianę w poz. 7 załącznika nr 3 do u.p.t.u.).
3. Objęcie stawką 0% dostaw statków ratowniczych i łodzi ratunkowych, które są wykorzystywane na morzu, a nie są statkami i łodziami pełnomorskimi
Obecnie dostawy statków ratowniczych i łodzi ratunkowych, które są wykorzystywane na morzu, a nie są statkami i łodziami pełnomorskimi, nie korzystają z opodatkowania stawką VAT w wysokości 0%.Projektuje się, że od 1 stycznia 2025 r. dostawy statków ratowniczych i łodzi ratunkowych, które są wykorzystywane na morzu, a nie są statkami i łodziami pełnomorskimi, będą korzystać z opodatkowania stawką VAT w wysokości 0%. (zob. projektowane brzmienie art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. b u.p.t.u.).
4. Doprecyzowanie przepisów dotyczących stosowania stawki 8% w przypadku nawozów, środków ochrony roślin i pasz
Obecnie zakres stosowania stawki 8% do nawozów, środków ochrony roślin i pasz budzi w niektórych przypadkach wątpliwości.Projektuje się, że od 1 stycznia 2025 r. zakres stosowania stawki 8% do nawozów, środków ochrony roślin i pasz zostanie doprecyzowany poprzez odwołanie do definicji tych produktów w określonych przepisach branżowych (zob. projektowane punkty 10a-10c załącznika nr 3 do u.p.t.u.).
5. Przedłużenie stosowania czasowego odwrotne obciążenie podatkiem gazu w systemie gazowym, energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym i usług w zakresie przenoszenia uprawnień do emisji gazów cieplarnianych
Obecnie obowiązujące przepisy przewidują, że odwrotne obciążenie podatkiem gazu w systemie gazowym, energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym i usług w zakresie przenoszenia uprawnień do emisji gazów cieplarnianych ma obowiązywać do 28 lutego 2025 r.Projektuje się, że przedłużenie do 31 grudnia 2026 r. stosowania przepisów o odwrotnym obciążaniu podatkiem gazu w systemie gazowym, energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym i usług w zakresie przenoszenia uprawnień do emisji gazów cieplarnianych (zob. projektowane brzmienie art. 145e ust. 1 u.p.t.u.).
6. Przedłużenie stosowania stawki VAT w wysokości 8% dla wyrobów medycznych wprowadzonych do obrotu na podstawie poprzednio obowiązującej ustawy o wyrobach medycznych oraz usług napraw i konserwacji takich wyrobów
Obecnie obowiązujące przepisy przewidują, że wyroby medyczne wprowadzone do obrotu na podstawie poprzednio obowiązującej ustawy o wyrobach medycznych, jak również usługi napraw i konserwacji takich wyrobów, będą korzystać z opodatkowania stawką VAT w wysokości 8% do 27 maja 2025 r.Projektuje się przedłużenie do 31 grudnia 2026 r. stosowania stawki 8% do wyrobów medycznych wprowadzonych do obrotu na podstawie poprzednio obowiązującej ustawy o wyrobach medycznych oraz usług napraw i konserwacji takich wyrobów (zob. projektowane brzmienie art. 145c oraz art. 145d u.p.t.u.).
7. Rozszerzenie katalogu czynności, które nie mogą korzystać ze zwolnień z obowiązku ewidencjonowania
Obecnie z przepisów wynika, że ze zwolnień z obowiązku ewidencjonowania nie mogą korzystać dostawy piętnastu rodzajów towarów oraz świadczenie trzynastu rodzajów usług.Projektuje się, że od 1 stycznia 2025 r. dodatkowo ze zwolnień z obowiązku ewidencjonowania nie będą mogły korzystać (z uwzględnieniem przepisów przejściowych) dostawy czterech rodzajów towarów i świadczenie dwóch rodzajów usług, tj.:• dostawy wyrobów klasyfikowanych do CN 2404 i 8543 40 oraz wyrobów z konopi (rodzaj: Cannabis) klasyfikowanych do CN 1211, przeznaczonych do palenia lub do wdychania bez spalania,• dostawy wyrobów zawierających w swym składzie alkohol etylowy o objętościowej mocy powyżej 50% objętości, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, w tym rozpuszczalników, płynów odkażających, rozcieńczalników farb, płynów do odmrażania,• dostawy węgla, brykietu i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu, przeznaczonych do celów opałowych,• dostawy towarów przy użyciu urządzeń służących do automatycznej sprzedaży, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność i wydają towar,• świadczenie usług parkingu samochodów i innych pojazdów,• świadczenie usług (za wyjątkiem usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego) przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej).
 
Niniejsza korespondencja nie stanowi czynności doradztwa podatkowego o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o doradztwie podatkowym (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz.2117) i nie może stanowić podstawy do udzielania jakichkolwiek rekomendacji.

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *