Obecny stan prawny | Stan prawny od 01.01.2025 r. |
1. Umożliwienie korzystania ze zwolnienia podmiotowego przez podatników zagranicznych |
Obecnie podatnicy zagraniczni (tj. podatnicy nieposiadający siedziby działalności gospodarczej na terytorium Polski) nie mogą korzystać w Polsce ze zwolnienia podmiotowego. | Od 1 stycznia 2025 r. podatnicy zagraniczni będą mogli (o ile spełniać będą określone przepisami warunki) korzystać w Polsce ze zwolnienia podmiotowego (zob. dodawany art. 113a u.p.t.u.). |
2. Określenie polskich warunków, na jakich polscy podatnicy mogą korzystać z określonych przepisami innych państw członkowskich zwolnień o charakterze podobnym do zwolnienia podmiotowego |
Obecnie nie ma przepisów określających warunki, na jakich polscy podatnicy (tj. podatnicy posiadający siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Polski) mogą korzystać z przewidzianych przepisami innych państw członkowskich zwolnień o charakterze podobnym do zwolnienia podmiotowego. | Od 1 stycznia 2025 r. określone będą warunki, na jakich polscy podatnicy mogą korzystać z przewidzianych przepisami innych państw członkowskich zwolnień o charakterze podobnym do zwolnienia podmiotowego (zob. dodawany art. 113b u.p.t.u.). |
3. Doprecyzowanie sposobu ustalania miejsca świadczenia niektórych usług świadczonych w sposób wirtualny |
Obecnie nie ma przepisów szczególnych dotyczących usług świadczonych w sposób wirtualny. | Od 1 stycznia 2025 r. z przepisów wynikać będzie, że miejsce świadczenia:• na rzecz podatników usług wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, takie jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych związanych z usługami wstępu na te imprezy, w przypadku gdy obecność na nich jest wirtualna, jest ustalane na określonych przepisami art. 28b u.p.t.u. ogólnych zasadach ustalania miejsca świadczenia na rzecz podatników (zob. nowe brzmienie art. 28g ust. 1 u.p.t.u.); spowoduje to, że najczęściej na podstawie art. 28b ust. 1 u.p.t.u. miejsce świadczenia tych usług znajdować się będzie w miejscu siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy),• na rzecz podmiotów niebędących podatnikami usług w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji, rozrywki oraz podobnych usług, takich jak: targi i wystawy, oraz usług pomocniczych do tych usług, jeżeli odnoszą się do działalności, która jest transmitowana lub w inny sposób udostępniana wirtualnie, jest miejsce siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub zwykłego miejsca pobytu nabywcy (zob. dodawany art. 28g ust. 3 u.p.t.u.). |
4. Ograniczenie możliwości stosowania procedury marży |
Obecnie na podstawie art. 120 ust. 11 u.p.t.u. procedura opodatkowania marży ma również (po uprzednim zawiadomieniu) zastosowanie do dostaw:1) dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków uprzednio importowanych przez podatnika korzystającego z opodatkowania procedurą marży,2) dzieł sztuki nabytych od ich twórców lub spadkobierców twórców;3) dzieł sztuki nabytych od podatnika niekorzystającego z opodatkowania procedurą marży, które podlegały opodatkowaniu podatkiem według stawki obniżonej. | Od 1 stycznia 2025 r. podstawie art. 120 ust. 11 u.p.t.u. procedura opodatkowania marży mieć będzie również zastosowanie (po uprzednim zawiadomieniu) tylko do dostaw dzieł sztuki nabytych od podatnika niekorzystającego z opodatkowania procedurą marży, jeżeli dzieła sztuki nabyte przez tego podatnika nie podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT z zastosowaniem stawki obniżonej |
5. Rozszerzenie zakresu wartości sprzedaży uwzględnianej przy ustalaniu prawa do zwolnienia podmiotowego |
Obecnie wartość wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów oraz o wartość niemających charakteru transakcji pomocniczych usług reasekuracyjnych nie jest uwzględniana przy ustalaniu prawa do zwolnienia podmiotowego. | Od 1 stycznia 2025 r. wartość wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów oraz o wartość niemających charakteru transakcji pomocniczych usług reasekuracyjnych będzie uwzględniana przy ustalaniu prawa do zwolnienia podmiotowego (zob. nowe brzmienie art. 113 ust. 2 pkt 1 i art. 113 ust. 2 pkt 2 lit. c u.p.t.u.). |
6. Rezygnacja z obowiązku zapewnienia integracji kasy rejestrującej z terminalem płatniczym |
Z dniem 1 lipca 2022 r. wprowadzony miał zostać obowiązek zapewnienia integracji kasy rejestrującej z terminalem płatniczym. Termin wprowadzenia tego obowiązku został jednak odroczony do 1 stycznia 2025 r. | Obowiązek ten nie zostanie w ogóle wprowadzony. Nastąpiło to poprzez uchylenie przepisów dodających art. 19a ust. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, z którego ten odroczony obowiązek miał wynikać, oraz art. 111 ust. 6kb u.p.t.u., który miał pozwalać nakładać na podatników karę pieniężną za brak zapewnia integracji kasy rejestrującej z terminalem płatniczym w wysokości 5.000 zł. |
7. Zmiana zakresu stosowania szczególnych zasad określania podstawy opodatkowania dostaw opakowań objętych systemem kaucyjnym |
Obecnie szczególne zasady określania podstawy opodatkowania dotyczą opakowań wielokrotnego użytku, przez które rozumie się szklane butelki wielokrotnego użytku o pojemności do półtora litra, które objęte są systemem kaucyjnym (zob. art. 29a ust. 11a w zw. z art. 2 pkt 48 u.p.t.u.). | Od 1 stycznia 2025 r. szczególne zasady określania podstawy opodatkowania dotyczyć będą wszystkich opakowań (jednorazowych oraz wielorazowego użytku) objętych systemem kaucyjnym. |
8. Nałożenie obowiązków płatnika podatku VAT na podmioty reprezentujące |
Obecnie obowiązujące przepisy nie przewidują istnienia podmiotu reprezentującego, a w konsekwencji nie nakładają obowiązków płatnika na podmiot reprezentujący, który zawarł umowy z wprowadzającymi produkty w opakowaniach na napoje. Obowiązek zapłaty podatku VAT dotyczącego opakowań wielokrotnego użytku obciąża zatem podatników, tj. podmioty wprowadzające produkty w opakowaniach na napoje. | Od 1 stycznia 2025 r. podmiot reprezentujący, który zawarł umowy z wprowadzającymi produkty w opakowaniach na napoje, będzie płatnikiem podatku od kaucji pobranych przez tych wprowadzających za opakowania objęte systemem kaucyjnym, które nie zostały zwrócone w tym systemie (zob. dodawany art. 17b u.p.t.u.). Oznacza to, że podmiot reprezentujący będzie obowiązany do poboru i zapłaty podatku VAT organom skarbowym w związku z niezwróconymi kaucjami za opakowania objęte systemem kaucyjnym (w terminie wskazanym w art. 103 ust. 5da u.p.t.u.). Natomiast wykazanie podstawy opodatkowania oraz podatku należnego w deklaracji i ewidencji VAT nadal będzie obowiązkiem podatników, tj. podmiotów wprowadzających produkty w opakowaniach na napoje. |
9. Rozszerzenie zakresu prowadzenia dodatkowej ewidencji |
Obecnie obowiązek prowadzenia dodatkowej ewidencji na potrzeby przepisów określających szczególne zasady określania podstawy opodatkowania dostaw opakowań objętych systemem kaucyjnym obciąża wyłącznie podmioty wprowadzające produkty w opakowaniach na napoje (zob. art. 109 ust. 11ia-11ic u.p.t.u.). | Od 1 stycznia 2025 r. obowiązek prowadzenia dodatkowej ewidencji na potrzeby przepisów określających szczególne zasady określania podstawy opodatkowania dostaw opakowań objętych systemem kaucyjnym obciążać będzie nie tylko podmioty wprowadzające produkty w opakowaniach na napoje, ale również podmioty reprezentujące (zob. nowe brzmienie art. 109 ust. 11ia-11ic u.p.t.u.). |